شبکه نوآوری یک ساختار سازمانی است که شرکت ها با آن نوآوری تجاری را سریعتر و کارآمدتر پیاده سازی می کنند. شبکه های نوآوری درون شرکت ها یا در بین آن ها وجود دارد.
شبکه نوآوری (Innovation network) یک ساختار سازمانی است که شرکت ها با آن نوآوری تجاری را سریعتر و کارآمدتر پیاده سازی می کنند. شبکه های نوآوری درون شرکتها یا در بین آنها وجود دارند و از بهبود مستمر، مدیریت ایده و مدیریت نوآوری یک شرکت پشتیبانی میکنند. آنها روند نوآوری را تقویت میکنند و بخشی جداییناپذیر از فرهنگ نوآوری هستند. همچنین شبکه های نوآوری نقش به سزایی در دیجیتالی شدن دنیای فناوری دارند.
یکی از مزایای شبکه نوآوری، امکان ایجاد دیدگاه های مختلف در توسعه یک نوآوری است. همچنین شبکه نوآری منابع لازم به سرعت در اختیار قرار می دهد و کشفیات جدید را سریعتر به یک شرکت یا سازمان منتقل می کند.
پیادهسازی شبکه نوآوری سه مزیت عمده دارد:
- افزایش تنوع ایده ها: دیدگاه های مختلف بر ایجاد ایده و ارزیابی آن تأثیر میگذارد. برای مثال بازاریابی، تولید، فروش و توسعه در یک شبکه نوآوری نمایان میشود و ایدههایی را ایجاد میکند که از همه این دیدگاه ها الهام می گیرد. برای نمونه، اگر یک شبکه نوآوری به کمک متخصصان یا مشتریان خارج از مجموعه گسترش یابد، این امر به غلبه بر اصطلاح «blinkered view» کمک میکند. این اصطلاح اشاره به دیدگاه، نگرش یا رویکردهای محدود در داخل برخی شرکت ها دارد که نظرات دیگران را در نظر نمی گیرد.
مزایای کارایی: برای مثال شبکه های نوآوری را می توان برای مقابله با چالش های نوآوری کنونی سریع راه اندازی کرد. اعضای یک شبکه نوآوری اغلب نقش خود را در شبکه به موازات کارکرد واقعی خود در شرکت ایفا میکنند. مثلاً آن ها دانش ویژه خود را در مورد روش ها به کار می گیرند، به عنوان مربی نوآوری عمل می کنند یا دارای تخصص فنی خاصی هستند. همه اعضای شبکه های نوآوری پیوسته روی پروژه های نوآوری کار نمی کنند. اما آن ها یک حلقه حمایتی در اطراف تیم ها تشکیل می دهند. این امر سرعت توسعه و اجرای نوآوری ها را افزایش می دهد. شبکه های نوآوری، فرهنگ نوآوری را ترویج می کنند: دانش و روندهای فعلی توسط اعضای شبکه های نوآوری به یک شرکت معرفی می شود. بنابراین نوآوری به شکل عمیق تری در یک سازمان تجلی می یابد. ایجاد یک یا چند شبکه نوآوری تأثیر مثبت بر قابلیت های نوآورانه شرکت ها دارد. شبکه های نوآورانه توانایی شرکت ها را برای عمل با همه توان افزایش می دهد، به عنوان مثال برای اجرای کارآمد در شرایط موجود و همچنین توسعه ایده های جدید که اصطلاح علمی آن «ambitextry» می باشد.
شبکه های نوآوری را می توان در درون شرکت ها یا با مشارکت گروه های خارج از شرکت ها ایجاد کرد. به شبکه های نوآوری که با مشارکت افراد خارج از شرکت ایجاد می شوند، نوآوری و همکاری باز می گویند. نحوه ایجاد شبکه های نوآوری به شرح زیر است:
- یافتن نوآوران: شبکه های نوآوری به تعهد افرادی بستگی دارد که این شبکه ها را در دراز مدت ایجاد و نگهداری می کنند. در شرکت یا سازمان خود به دنبال افرادی باشید که از ایجاد و نگهداری شبکه لذت می برند.
- کوچک شروع کنید: برای مثال، با یک کارگاه نوآوری یا یک رویداد داخلی در این زمینه شروع کنید. دعوتنامه را برای همه کسانی که به طور بالقوه به ایده ها و نوآوری ها علاقه مند هستند، ارسال کنید. رویدادها همچنین میتوانند دوره های آموزشی در زمینه های مختلف مثلاً در مورد روش های نوآوری باشند. تجربه نشان داده است که شرکت کنندگان در چنین فعالیت هایی به سرعت مشتاق یک شبکه نوآوری می شوند.
- به طور منظم به شبکه نوآوری خود اطلاع دهید: برای مثال، یک خبرنامه دو هفته ای یا ماهانه راه اندازی کنید که در آن سه تا چهار روند مهم برای شرکت یا صنعت خود را شرح دهید. اعضا را درگیر کنید: سؤال بپرسید و بازخوردها را دریافت کنید. فعالسازی منظم اعضای شبکه نوآوریِ شما، تضمین می کند که این شبکه همچنان پویا است.