اخبار

شبکه نوآوری چیست؟

شبکه نوآوری چیست؟

شبکه نوآوری یک ساختار سازمانی است که شرکت‏ ها با آن نوآوری تجاری را سریع‏تر و کارآمدتر پیاده‏ سازی می‏ کنند. شبکه‏ های نوآوری درون شرکت‏ ها یا در بین آن‏ ها وجود دارد.

شبکه نوآوری (Innovation network) یک ساختار سازمانی است که شرکت‏ ها با آن نوآوری تجاری را سریع‏تر و کارآمدتر پیاده‏ سازی می‏ کنند. شبکه‏ های نوآوری درون شرکت‏ها یا در بین آن‏ها وجود دارند و از بهبود مستمر، مدیریت ایده و مدیریت نوآوری یک شرکت پشتیبانی می‏کنند. آن‏ها روند نوآوری را تقویت می‏کنند و بخشی جدایی‏ناپذیر از فرهنگ نوآوری هستند. همچنین شبکه‏ های نوآوری نقش به‏ سزایی در دیجیتالی شدن دنیای فناوری دارند.

یکی از مزایای شبکه نوآوری، امکان ایجاد دیدگاه‏ های مختلف در توسعه یک نوآوری است. همچنین شبکه نوآری منابع لازم به ‏سرعت در اختیار قرار می‏ دهد و کشفیات جدید را سریع‏تر به یک شرکت یا سازمان منتقل می‏ کند.

پیاده‏سازی شبکه نوآوری سه مزیت عمده دارد:

  • افزایش تنوع ایده ‏ها: دیدگاه ‏های مختلف بر ایجاد ایده و ارزیابی آن تأثیر می‏گذارد. برای مثال بازاریابی، تولید، فروش و توسعه در یک شبکه نوآوری نمایان می‏شود و ایده‏هایی را ایجاد می‏کند که از همه این دیدگاه ‏ها الهام می‏ گیرد. برای نمونه، اگر یک شبکه نوآوری به کمک متخصصان یا مشتریان خارج از مجموعه گسترش یابد، این امر به غلبه بر اصطلاح «blinkered view» کمک می‏کند. این اصطلاح اشاره به دیدگاه، نگرش یا رویکردهای محدود در داخل برخی شرکت‏ ها دارد که نظرات دیگران را در نظر نمی ‏گیرد.

مزایای کارایی: برای مثال شبکه‏ های نوآوری را می‏ توان برای مقابله با چالش‏ های نوآوری کنونی سریع راه ‏اندازی کرد. اعضای یک شبکه نوآوری اغلب نقش خود را در شبکه به موازات کارکرد واقعی خود در شرکت ایفا می‏کنند. مثلاً آن ها دانش ویژه خود را در مورد روش‏ ها به ‏کار می‏ گیرند، به عنوان مربی نوآوری عمل می‏ کنند یا دارای تخصص فنی خاصی هستند. همه اعضای شبکه‏ های نوآوری پیوسته روی پروژه‏ های نوآوری کار نمی‏ کنند. اما آن ها یک حلقه حمایتی در اطراف تیم‏ ها تشکیل می ‏دهند. این امر سرعت توسعه و اجرای نوآوری ‏ها را افزایش می ‏دهد. شبکه ‏های نوآوری، فرهنگ نوآوری را ترویج می ‏کنند: دانش و روندهای فعلی توسط اعضای شبکه ‏های نوآوری به یک شرکت معرفی می‏ شود. بنابراین نوآوری به شکل عمیق ‏تری در یک سازمان تجلی می‏ یابد. ایجاد یک یا چند شبکه نوآوری تأثیر مثبت بر قابلیت‏ های نوآورانه شرکت‏ ها دارد. شبکه‏ های نوآورانه توانایی شرکت ‏ها را برای عمل با همه توان افزایش می‏ دهد، به عنوان مثال برای اجرای کارآمد در شرایط موجود و همچنین توسعه ایده‏ های جدید که اصطلاح علمی آن «ambitextry» می ‏باشد.

شبکه‏ های نوآوری را می ‏توان در درون شرکت ‏ها یا با مشارکت گروه ‏های خارج از شرکت‏ ها ایجاد کرد. به شبکه ‏های نوآوری که با مشارکت افراد خارج از شرکت ایجاد می‏ شوند، نوآوری و همکاری باز می‏ گویند. نحوه ایجاد شبکه‏ های نوآوری به شرح زیر است:

  • یافتن نوآوران: شبکه‏ های نوآوری به تعهد افرادی بستگی دارد که این شبکه‏ ها را در دراز مدت ایجاد و نگهداری می‏ کنند. در شرکت یا سازمان خود به دنبال افرادی باشید که از ایجاد و نگهداری شبکه لذت می‏ برند.
  • کوچک شروع کنید: برای مثال، با یک کارگاه نوآوری یا یک رویداد داخلی در این زمینه شروع کنید. دعوت‏نامه را برای همه کسانی که به‏ طور بالقوه به ایده‏ ها و نوآوری‏ ها علاقه ‏مند هستند، ارسال کنید. رویدادها همچنین می‏توانند دوره‏ های آموزشی در زمینه‏ های مختلف مثلاً در مورد روش‏ های نوآوری باشند. تجربه نشان داده است که شرکت‏ کنندگان در چنین فعالیت ‏هایی به سرعت مشتاق یک شبکه نوآوری می‏ شوند.
  • به طور منظم به شبکه نوآوری خود اطلاع دهید: برای مثال، یک خبرنامه دو هفته ای یا ماهانه راه‏ اندازی کنید که در آن سه تا چهار روند مهم برای شرکت یا صنعت خود را شرح دهید. اعضا را درگیر کنید: سؤال بپرسید و بازخوردها را دریافت کنید. فعال‏سازی منظم اعضای شبکه نوآوریِ شما، تضمین می‏ کند که این شبکه همچنان پویا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.