به گزارش گروه مشاوره بوستون (BCG) امروزه نوآوری میتواند در هر جایی ایجاد شود و این امر به کمک فناوریهای روز دنیا میسر شده است.
در سال 2016 گروهی از پژوهشگران پزشکی فنلاندی در یک رقابت جهانی برای پیشبینی دقیق میزان بقای سرطان پروستات برنده شدند. از دیدگاه نوآوری، دو واقعیت برجسته در این اتفاق وجود دارد: اول، این مسابقه به صورت مجازی بود و میزبانی و مدیریت آن بر روی پلتفرمی بر پایه ابر بود که همکاری علمی را آسان میکند. دوم، قبل از شرکت در مسابقه، تیم برنده در تحقیقات سرطان فعال نبوده است.
این مثال یک نمونه بارز از دنیای گسترده نوآوری است و نشان میدهد امروزه نوآوری میتواند در هرکجا ایجاد شود و البته در خارج از محیط شرکتها بیشتر خلق میشود. فناوری به رقابت کمک کرده و دسترسی به سختافزارها، نرمافزارها و ابزارهای مورد نیاز برای توسعه ایدهها، مدلهای تجاری جدید و ارتباط با افراد و سازمانهای دیگر را آسان نموده است.
شرکت (BCG) شاهد افزایش چشمگیری در استفاده از مدلهای مشارکتی مانند سرمایهگذاری شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر، مراکز رشد و شتابدهندهها بوده است. بررسی نوآوری نشان داد که استفاده از مراکز رشد در بین «نوآوران قدرتمند» از 59 درصد در سال 2015 به 75 درصد در سال 2018 افزایش یافته است، که در این میان استفاده از مدلهای مشارکتی در محیط دانشگاهی در مدت مشابه از 60 درصد به 81 درصد و در شرکتها از 65 به 83 درصد افزایش یافته است.
استفاده روزافزون از پلتفرمهایی مانند سیناپس (Synapse)، که میزبان چالش سرطان پروستات بود، نوآوری را گسترده و مشارکتی میکند. انواع مختلفی از پلتفرمها وجود دارد، اما همه آنها یک هدف مشابه را دنبال میکنند: کاربران به پلتفرمها دسترسی پیدا میکنند، زیرا ویژگی پلتفرمها ارائه عرضه و تقاضا به یکدیگر است. آنها همچنین میتوانند همکاری و توسعه ایدههای جدید را آسان کنند. برای مثال، بسیاری از شرکتهای باسابقه طولانی در فهرست شرکتهای نوآور از پلتفرمهایی برای دسترسی به قابلیتها و منابع مختلف داده استفاده میکنند.
فناوریهای دیجیتال، پلتفرمها و اکوسیستمها را ایجاد میکنند که سبب میشود افراد و سازمانها، تواناییهای جدید و ارائه محصول یا خدمات را خلق و به پیشرفت حوزه جدید علم و فناوری کمک کنند.
برخی از اکوسیستمها نشاندهنده گسترش روشهای سنتی سازماندهی و انجام تجارت هستند. آنها تمایل دارند توسط یک هماهنگکننده، سایر شرکتکنندگان را به یکدیگر مرتبط و روابط بین آنها را آسان کند. سایر اکوسیستمها – از جمله بسیاری از آنها که در مرحله اولیه تحقیق و توسعه هستند – پویاتر، وابسته به هماهنگکننده مرکزی و تعاملات چندجانبه بین شرکتکنندگان هستند.
عوامل مختلفی شرکتکنندگان در اکوسیستم را به هم متصل میکند. پول یکی از این عوامل است، اما دانش، دادهها، مهارتها و جامعه میتوانند به همان اندازه مهم باشند.
اکوسیستمها ممکن است برای اهداف مختلف شکل بگیرند. در اینجا به برخی از رایجترین مواردی که مربوط به نوآوری است، اشاره شده است:
- ایجاد قابلیتها
- گسترش محصولات و خدمات جدید
- جمعآوری و استفاده از دادهها
- دسترسی به مالکیت فکری
- ادغام کانالهای فیزیکی و دیجیتال
- پیشرفت فناوریهای نوین