اجرای پروژه طراحی و راه‌اندازی هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته در معدن مس سرچشمه کرمان، که پیش‌تر در جریان توافق‌نامه همکاری چندجانبه بین شرکت صنایع ملی مس ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در آبان ماه سال 1402 منعقد شده بود، با برگزاری کمیته تخصصی موافقت‌نامه، تأیید شد.

کنسرسیوم برای هوشمندسازی معدن مس سرچشمه کرمان

کنسرسیوم تیم‌های بیستون کویر یزد و بهپویان امین منتظر برای معدن مس سرچشمه و همچنین کنسرسیوم گیتی گستر راهبر و بهپویان امین منتظر به عنوان دیگر کنسرسیوم برای معدن میدوک انتخاب شدند و در حال تکمیل پروپوزال برنامه «بار اول» هستند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، استفاده از هوشمندسازی در صنعت معدن می‌تواند بهبودهای چشمگیری در عملکرد، ایمنی، بهره‌وری و مدیریت منابع و فرآیندها ایجاد کند. اجرای این پروژه، که در آبان ماه 1402 منعقد شد، با هدف کلید زدن هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته به معدن، با تکیه بر توان داخلی و استفاده از هوش مصنوعی پیش می‌رود.

ایجاد بستری برای همکاری متقابل، به منظور هم‌افزایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع برای اجرای هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته، با تمرکز بر سیستم پایش و گسیل ناوگان بارگیری و باربری و تأکید بر هوش مصنوعی و امنیت سایبری، از اهداف اصلی این موافقت‌نامه همکاری چندجانبه است. این پروژه، در قالب کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، و در صورت نیاز، استفاده از خدمات شرکت‌های خارجی با ارزیابی دقیق، به مرحله اجرا خواهد رسید.

پس از عقد موافقت‌نامه همکاری چندجانبه بین شرکت صنایع ملی مس ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در آبان ماه 1402، فراخوان و RFP مربوطه در دی‌ماه 1402 تهیه و منتشر شد. از میان 75 تیم شرکت‌کننده در فراخوان، پنج تیم به مرحله نهایی رسیدند و سه تیم با بیشترین امتیاز برای شرکت در پروژه انتخاب شدند.

با برگزاری کمیته تخصصی موافقت‌نامه، مقرر شد این تیم‌ها در قالب دو کنسرسیوم مجزا پروپوزال ارائه دهند و مجوز برنامه «بار اول» را اخذ کنند. کنسرسیوم تیم‌های بیستون کویر یزد و بهپویان امین منتظر برای معدن مس سرچشمه و کنسرسیوم گیتی گستر راهبر و بهپویان امین منتظر برای معدن میدوک تشکیل شده‌اند.

از مزایای هوشمندسازی معادن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مدیریت تجهیزات و فرآیندها: بهبود نظارت و مدیریت تجهیزات معدنی مانند کامیون‌ها و دستگاه‌های حفاری با استفاده از سنسورها و داده‌های هوشمند.
  2. ایمنی کارکنان: ارتقای ایمنی کارکنان از طریق استفاده از دوربین‌ها، سنسورها و فناوری‌های ارتباطی برای تشخیص خطرات و حوادث پیش‌بینی نشده.
  3. مدیریت مخازن و انبارها: بهینه‌سازی مدیریت مخازن و انبارها با استفاده از سیستم‌های هوشمند.
  4. پیش‌بینی خرابی تجهیزات: استفاده از داده‌های هوشمند برای پیش‌بینی خرابی‌ها و تعمیرات پیشگیرانه.
  5. مدیریت بهینه انرژی: کاهش مصرف انرژی و بهینه‌سازی فرآیندهای مصرف انرژی با استفاده از داده‌های هوشمند.
  6. کنترل خودکار فرآیندها: استفاده از اتوماسیون و کنترل‌های خودکار در فرآیندهای معدنی.
  7. مدیریت بهینه زنجیره تأمین (لجستیک): بهبود مدیریت و هماهنگی زنجیره تأمین از طریق اطلاعات دقیق درباره تجهیزات و موجودی‌ها.
  8. بهبود فرآیندهای حفاری: بهینه‌سازی فرآیندهای حفاری و استخراج معدن با استفاده از اطلاعات دقیق.
  9. کاهش آثار زیست‌محیطی: استفاده از فناوری‌های هوشمند برای کاهش آثار زیست‌محیطی مرتبط با فعالیت‌های معدنی.

در نهایت، طراحی و اجرای هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته، با تمرکز بر سیستم پایش و گسیل ناوگان بارگیری و باربری و تأکید بر هوش مصنوعی و امنیت سایبری، در راستای توسعه و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، در دستور کار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان قرار گرفته است.

معرفی چالش طراحی و اجرای هوشمندسازی ۵ معدن و تکمیل فناوری‌های وابسته

صنعت مس در ایران یکی از صنایع مهم و تأثیرگذار در حوزه‌های اقتصادی و صنعتی کشور است. برای درک اهمیت این موضوع می‌توان به سهم ۳۰ درصدی صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی کشور اشاره داشت که صنعت مس بخشی از این سهم را شامل می‌شود. از سوی دیگر، امروزه به‌کارگیری فرآیندهای هوشمندسازی در صنعت معدن سبب بهبود عملکرد، کاهش هزینه‌ها، افزایش ایمنی و کارایی در تمامی مراحل از استخراج تا تولید نهایی می‌گردد. باتوجه ‌به سهم این صنعت از اقتصاد کشور این موضوع سبب افزایش تولید، کاهش مصرف منابع و بهبود انرژی شده و متعاقباً به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند.

‫در راستای اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ظرفیت‌ها‪،‬ ایجاد هم‌افزایی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و به منظور هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته با تمرکز بر‬ سیستم پایش و گسیل ناوگان بارگیری و باربری معادن مس و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان،‬ ‬این چالش برگزار گردید.

چالش معدن مس

نظر شما درباره تشکیل 2 کنسرسیوم برای هوشمندسازی معدن مس سرچشمه کرمان چیست؟ در صورتی که نظری درباره تشکیل 2 کنسرسیوم برای هوشمندسازی معدن مس سرچشمه کرمان دارید، خوشحال میشویم آن را از بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید صفحه اینستاگرام اینوتن را دنبال کنید تا از اطلاع رسانی آخرین چالش‌های در حال ثبت نام باخبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *