جلسه داوری چالش RSS و فناوری‌های وابسته

جلسه داوری چالش RSS و فناوری‌های وابسته در تاریخ 7 مردادماه 1402 در سالن شیخ بهایی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار گردید. در جلسه داوری چالش RSS و فناوری‌های وابسته، تعداد 6 شرکت طرح‌های پیشنهادی خود را ارائه کردند. در جلسه داوری چالش RSS و فناوری‌های وابسته آقایان رضا سلطانعلی زاده، مهندس قربانی از سمت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و دکتر برزو قنبری از سمت شرکت ملی نفت ایران به عنوان ناظر جلسه حضور داشتند.

در ادامه جلسه داوری چالش RSS و فناوری‌های وابسته آقای رضا سلطانعلی زاده با اشاره به تفاهم نامه رفع اقلام گلوگاهی بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و شرکت ملی نفت به معرفی چالش مورد نظر پرداختند. ایشان هدف از برگزاری این چالش را حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از شرکت‌های فناور و دانش بنیان جهت حل نیازهای شرکت ملی نفت اعلام کردند.

هدف از برگزاری این چالش ارائه طرح‌های فناورانه، نوآورانه و بدیع در زمینه طراحی، ساخت و بهره‌برداری تجهیز حفاری هدایت پذیر دورانی (RSS) و فناوری‌های وابسته و توسعه فناوری آن‌ها، با توجه به رویکردهای پیشنهادی ذکر شده در بخش الزامات و ملاحظات راهنمای چالش به منظور بومی‌سازی، تست مکرر و استفاده عملیاتی درون‌چاهی در میادین نفتی و گازی واقع در خشکی کشور است.

جلسه داوری چالش RSS و فناوری‌های وابسته

جلسه داوری چالش RSS و فناوری‌های وابسته

جلسه داوری چالش RSS و فناوری‌های وابسته

جلسه داوری چالش RSS و فناوری‌های وابسته

حمایت‌‌های چالش RSS و فناوری‌های وابسته عبارتند از:

حمایت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

کمک به تهیه و تنظیم نقشه راه طراحی، ساخت، برنامه كاری و زمانی آزمون (آزمایشگاهی، كارگاهی و میدانی) و ارائه خدمات فنی و مهندسی به شركت‌های تابعه.

مشاوره به تیم‌های برتر از طریق معرفی افراد با تجربه جهت پیشبرد اهداف پروژه.

حمایت از فرآیند شتاب‌دهی تیم‌های برتر، توسعه فناوران و شركت‌های زایشی دانش‌بنیان جهت ساخت تجهیز RSS.

تسهیل در اخذ مجوز پروژه ساخت تجهیز RSS از شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان.

همكاری در توسعه فناوری‌های پیشنهادی در زمینه ساخت تجهیز RSS، با استفاده از كلیه ظرفیت‌های قانونی موجود نظیر عدم الزام به انجام تشریفات قانون برگزاری مناقصات برای تولید بار اول اقلام فناورانه و راهبردی در معامله با شركت‌های دانش بنیان

فراهم‌سازی شرایط استفاده از تسهیلات ویژه گمرگی شركت‌های دانش بنیان جهت تسریع و تسهیل واردات برخی از اقلام كلیدی با هدف كاهش ریسك اجرای فعالیت‌های پروژه.

ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز آزمون‌های آزمایشگاهی، كارگاهی و میدانی تجهیز RSS.

تأمین منابع مالی موردنیاز طراحی‌، ساخت و اجرای آزمون‌های میدانی (بررسی عملكرد) تجهیز RSS متناسب با ضوابط و قوانین جاری معاونت.

حمایت تا سقف ۵۰٪ از هزینه‌های تحقیق و توسعه با ارائه اعتبار مالیاتی و تسهیلات کم‌بهره.

حمایت در جهت توسعه بازار به منظور خرید مجدد تجهیزات و اقلام ساخته شده در قالب تسهیلات تا سقف ۲۰ میلیارد تومان

ایجاد ساز و كار صدور ضمانت‌نامه، تسهیل و تسریع در فرآیندهای بانكی و اعطای تسهیلات از طریق صندوق‌ها با رعایت ضوابط و قوانین جاری معاونت.

حمایت‌های شركت ملی نفت ایران

همكاری در فرآیند شناسایی طرح‌های حائز صلاحیت به منظور تشكیل كنسرسیوم و پیشنهاد آنها به معاونت.

همكاری و مشاوره در شناسایی زنجیره تامین داخلی و خارجی اقلام وارداتی پروژه.

صدور مجوزهای لازم و در صورت امکان تامین زیرساخت های فیزیکی و قانونی مرتبط با وزارت نفت برای انجام طرح‌های فناورانه

تخصیص منابع مالی جهت حمایت از طرح های فناورانه تعریف شده

همكاری در مراحل تدوین استانداردها و دستورالعمل‌های مورد نیاز در مراحل طراحی و ساخت و انجام آزمون‌های عملكردی تجهیز RSS.

همكاری و تسهیل‌گری در مراحل اعطای تسهیلات مصوب وزارت نفت از محل بودجه بند (الف) تبصره 18 جهت ساخت تجهیز RSS.

تضمین دریافت خدمات و خرید تجهیز RSS بر اساس مفاد موافقت‌نامه (به مدت ده سال پس از موفقیت در آزمون‌های میدانی).

در صورت نیاز سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان مرتبط با استفاده از ظرفیت های موجود در صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی نفت

معرفی چالش RSS و فناوری‌های وابسته

صنعت نفت و گاز به‎‌عنوان یکی از پرچمداران فعالیت‌های اقتصادی نقش پررنگی در پیشرفت و تعالی کشور دارد. جهت استحصال نفت و گاز از مخازن زیرزمینی، صنعت حفاری به عنوان نوک پیکان صنعت نفت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که یکی از مهمترین و تخصصی‌ترین خدمت از میان خدمات حفاری چاه‌های نفت و گاز، خدمات حفاری انحرافی/ افقی است که با تجهیز حفاری هدایت پذیر دورانی (RSS) انجام می‌شود.
در همین راستا معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و شرکت ملی نفت ایران به منظور ارتقاء تاب‌آوری ملی و رقابت‌پذیری بین‌المللی و كاهش ارزبری و وابستگی صنعت حفاری و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت زیست‌بوم فناوری و نوآوری، چالشی با عنوان “طراحی، ساخت و بهره‌برداری تجهیز حفاری هدایت پذیر دورانی (RSS)، فناوری‌های وابسته و توسعه فناوری آن‌ها” را مطرح نموده است.

مشاهده چالش RSS و فناوری‌های وابسته

جلسه داوری چالش RSS و فناوری‌های وابسته

جلسه داوری چالش RSS و فناوری‌های وابسته

نظر شما درباره جلسه داوری چالش RSS و فناوری‌های وابسته چیست؟ در صورتی که نظری درباره این موضوع دارید، خوشحال میشویم آن را با در میان بگذارید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید صفحه اینستاگرام اینوتن را دنبال کنید تا از اطلاع رسانی آخرین چالش‌های در حال ثبت نام باخبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *