اکوسیستم‌‏ها محیط‏‌های پویایی هستند و قوانین متفاوتی برای تشکیل دارند. در این خبر برخی از این قوانین را مطالعه می‏‌کنیم.

یک اکوسیستم اغلب متفاوت از سایر انواع مشارکت‌‏های تجاری و به‌‏گونه‌‏ای عمل می‌‏کند که می‏‌تواند برای شرکت‏‌های بزرگ بیگانه باشد. از آنجا که اکوسیستم‌‏ها محیط‏‌های پویایی هستند که تمایل دارند حاوی تعداد زیادی از موجودیت‌‏های مختلف باشند، منابع نفوذ متعددی دارند و هیچ یک از طرفین به‌‏طور کامل جهت‏‌گیری آنها را کنترل نمی‌‏کند. آنها با چندین ارز معامله می‏‌کنند که همه آنها مالی نیستند و برای ایجاد ارزش از طریق همکاری وجود دارند. هنگامی که اکوسیستم برنده می‏‌شود، هریک از شرکت‌‏کنندگان نیز برنده می‌‏شوند. بدین ترتیب آنها تکامل می‏‌یابند و با گذشت زمان اعضا و مأموریت‏‌های جدیدی را به‏‌دست می‌‏آورند.

شرکت‏‌هایی که قصد دارند یک اکوسیستم جدید را سازماندهی کنند یا به سیستم موجود بپیوندند، باید چندین مرحله را برای آماده سازی خود طی کنند:

  • اطمینان حاصل کنید که یک استراتژی نوآورانه واضح دارید که حوزه‏‌های نوآوری را مشخص می‏‌کند که بر آنها تمرکز خواهید کرد.
  • براساس استراتژی نوآوری خود، استراتژی اکوسیستم را آشکارا بیان کنید: چه ارزشی را می‏‌خواهید از یک اکوسیستم به‏‌دست آورید، و چه‏‌چیزی باید در اکوسیستم برای حمایت از اهداف نوآوری گسترده‌‏تر خود به دست آورید.
  • انواع بازیگرانی را که با آنها تعامل دارید، مشخص کنید. این‌ها ممکن است به فراتر از انتخاب‏‌های آشکار مانند شرکت‏‌های دیگر صنایع (غیر مرتبط)، دانشگاه‌‏ها و مؤسسات تحقیقاتی، استارت‌‏آپ‌‏ها و سرمایه‏‌گذاران خطرپذیر و غیره گسترش یابد.
  • به این فکر کنید که چگونه می‏‌توانید اکوسیستم را، به غیر از افزایش ارزش تنها برای شرکت خود، بزرگ کنید. در نظر بگیرید که چگونه اکوسیستم به‌‏طور کلی ارزش ایجاد می‏‌کند و شرکت‏‌کنندگان چگونه این ارزش را به اشتراک می‏‌گذارند.
  • به مکان‌‏های داغ نوآوری‏‌های فعلی در سراسر جهان برای دامنه‌‏هایی که مورد هدف آنها هستید، توجه کنید. ایالات متحده و چین قطب اصلی بسیاری از زمینه‏‌های تحقیق و توسعه فناوری جدید هستند، اما بسیاری از کشورهای دیگر در زمینه‌‏های خاصی فعال هستند و مراکز عالی را توسعه می‏‌دهند.
  • انواع روابطی را که پایه و اساس اکوسیستم را فراهم می‏‌کند، تعیین کنید و در مورد ماهیت مشارکت خود تصمیم بگیرید. برای مثال، آیا شما مجموعه‌‏ای از سرمایه‌‏گذاری‏‌های غیرعادی یا سرمایه‌‏گذاری و همکاری‏‌های فعال را پیش‏بینی می‏‌کنید؟ آیا دسترسی به داده‌‏ها مهم‏تر از بازده مالی است؟
  • وسایل نقلیه نوآوری خود (از جمله مکان‏‌های جغرافیایی، الگوهای جستجو، راهنمایی و بودجه) را مطابق با پاسخ به سؤالات قبلی تنظیم و مدیریت کنید.
  • اهداف واضحی را تعیین کنید، دستاوردها را به‏‌طور منظم مرور کنید و از تعدیل استراتژی اکوسیستم خود براساس نتایج دنیای واقعی نترسید.

استفاده از پلتفرم‏‌ها و اکوسیستم‌‏ها بدون شک گسترش خواهد یافت، زیرا شرکت‏‌های بیشتری هر دو نوع را آزمایش می‌‏کنند و موارد استفاده موفق‌‏تری را توسعه می‌‏دهند. پیشرفت بی‌‏وقفه فناوری نیز نقش خواهد داشت. هرچه فناوری پیچیده‌‏تر باشد، تخصص محدودتر می‌‏شود و احتمال اینکه شرکت‏‌ها برای استفاده از آخرین پیشرفت‏‌ها باید در خارج از سازمان‏‌های خود به دنبال مهارت باشند، بیشتر خواهد بود. به عبارت دیگر دستیابی به جدیدترین علوم یک موضوع است و آوردن آن علم به داخل شرکت‏‌ها و ادغام آن با برنامه‏‌ها و فرآیندهای موجود، موضوع دیگری است. دومین مورد همچنان جایی است که بیشتر شرکت‌‏ها با بزرگ‌ترین چالش‌‏های خود در آنجا مواجه خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *