تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال به فرآیند استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای تغییر و بهبود عملکرد کسب‌وکارها و سازمان‌ها اشاره دارد. این فرآیند شامل استفاده از ابزارها و فناوری‌ها نوین برای افزایش کارایی، بهبود تجربه مشتری، و ایجاد مدل‌های کسب‌وکاری جدید است. تحول دیجیتال و در امتداد آن، انقلاب صنعتی چهارم، از منظرهای مختلف به ظهور فناوری‌های جدیدی می‌پردازد که اکثراً در بستر فناوری‌های دیجیتال شکل‌گرفته و هم‌افزایی دارند.

این تحول یا انقلاب بدون شک مهم‌ترین و عمیق‌ترین تأثیر را بر زندگی انسان گذاشته و خواهد گذاشت. همان‌طور که پس از انقلاب صنعتی دوم هیچ صنعتی بدون برق و پس از انقلاب صنعتی سوم هیچ صنعتی بدون کامپیوتر قابل‌تصور نیست، پس از انقلاب صنعتی چهارم نیز هیچ سازمان یا صنعتی بدون بهره‌گیری از فناوری‌های حوزه هوشمندسازی و هوش مصنوعی قابل‌تصور نخواهد بود. تحول دیجیتال می‌تواند به افزایش رقابت‌پذیری، کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت خدمات منجر شود.تحول دیجیتال، تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان و یا یک کشور با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین است. اینترنت اشیا، رایانش ابری، واقعیت مجازی و افزوده، تحلیل‌گری داده، هوش مصنوعی و بلاک‌چین از مهم‌ترین انواعِ فناوری‌های تحول‌آفرین هستند.

تحول دیجیتال سازمانی به معنای ساخت سازمانی در تراز عصر دیجیتال است. به بیان دیگر تحول دیجیتال سازمانی یعنی ایجاد قابلیت‌های سازمانی جدید که بتواند موفقیت سازمان را در عصر دیجیتال تضمین نماید. در اقتصاد دیجیتال کنونی بدون دگردیسی دیجیتال که به‌معنای تحول‌آفرینی با محوریت فناوری دیجیتال است، نمی‌توان به موفقیت دست پیدا کرد. یکی از مهم‌ترین ابعاد تحول دیجیتال سازمانی ارتقاء فرآیندهای کسب‌وکار با بهره‌گیری هوشمندانه از فناوری‌های تحول‌آفرین است.

تحول دیجیتال

نمونه فناوری‌های قابل ارائه در تحول دیجیتال

BC

Block Chain

عبارت بلاک چین از دو کلمه Block و Chain تشکیل شده است که به‌صورت تحت‌اللفظی می‌توان آن را زنجیره‌ای از بلاک‌ها معنی کرد. بلاک چین یک دفتر کل توزیع‌شده و تغییرناپذیر است که امکان ردیابی تقریباً هرچیزی را درون شبکه فراهم می‌کند.

IoT

Internet of Things

به میلیاردها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان گفته می‌شود که به اینترنت متصل هستند و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند و با کاربر و سایر دستگاه‌های متصل به اشتراک می‌گذارند. تقریبا هر چیزی که بتواند به شبکه اینترنت متصل شود، بخشی از اینترنت اشیا است.

VR

Virtual Reality

واقعیت مجازی، نوعی تجربه همانندسازی شده است. هدست‌های واقعیت مجازی یا محیط‌های چندگانه برای تولید تصاویر، صداها و سایر احساسات واقعی از جمله محصولات این تجربه هستند، که حضور فیزیکی کاربر را در یک محیط مجازی شبیه‌سازی می‌کنند.

BI

Business Intelligence

هوش تجاری، مجموعه‌ای از نظریات، روش‌ها، فرایندها، معماری‌ها و فناوری‌هایی است که برای تبدیل داده خام به اطلاعات مفید و معنادار استفاده می‌شود. اطلاعات کسب‌وکار مقادیر بزرگی از اطلاعات را برای شناسایی و توسعه فرصت‌های جدید بکار می‌گیرد.

AI

Artificial intelligence

هوش مصنوعی عبارت است از مطالعه این که چگونه رایانه‌ها را می‌توان وادار به کارهایی کرد که در حال حاضر انسان‌ها آن‌ها را صحیح یا بهتر انجام می‌دهند.

AR

Augmented Reality

واقعیت افزوده یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم (و معمولاً در تعامل با کاربر) است که عناصری را بر پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می‌کند. این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط حسگرهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا داده‌های جی‌پی‌اس است، ایجاد می‌شود. واقعیت رایانه‌ای مفهوم کلی واقعیت افزوده‌است.