اخبار

برگزاری چالش نوآوری نانو توسط مثلث تحقیقاتی شبکه فناوری نانو

برگزاری چالش نوآوری نانو توسط مثلث تحقیقاتی شبکه فناوری نانو

«عینک آزمایشگاهی خود را بردارید و به دانشمندان کمک کنید تا اهداف توسعه‏‌ی پایدار سازمان ملل را با استفاده از فناوری نانو برطرف کنند»: این عنوان چالشی است که مثلث تحقیقاتی شبکه فناوری نانو (RTNN) برای دانش‌‏آموزان برگزار کرد.

فناوري نانو را منشاء تحولات فناورانه و انقلاب صنعتی آينده مي‏‌دانند و بسياری از كشورها اقدام به توانمندسازی خود در رويارويی با اين فناوري نموده‌اند. فناوری نانو در دهه‏‌ی 1980 ميلادی به‏ طور تدريجی وارد صنعت شد و تا اين زمان حجم بالايی از بودجه‌های تحقيقاتی را به خود اختصاص داده است. اين فناوری در مراحل اوليه‏‌ی رشد خود است و انجام پيش‏بينی‏‌های دقيق در خصوص روند توسعه و ابعاد آن امكان‏‌پذير نيست، ولي نمی‌توان نسبت به تحولات ناشی از آن در سطح جهان بی‌توجه بود.

کشورهای توسعه‏ یافته به ضرورت نقش جوانان در گسترش این فناوری پی برده‌اند و با روش‌‏های مختلف سعی بر وارد کردن آنان به این حوزه دارند. برگزاری چالش‌های نوآوری نانو یکی از این روش‏‌ها است.

مثلث تحقیقاتی شبکه فناوری نانو (RTNN مخفف عبارت Research Triangle Nanotechnology Network) یک مرکز نوآوری برای تحقیق، کشف، آموزش، تجاری‏ سازی و توسعه‌ی نیروی کار فناوری نانو است. این مرکز اخیراً یک چالش در زمینه‌ی نوآوری نانو برای دانش ‏آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان ایالت کارولینای شمالی ایالات متحده آمریکا انجام داد و برندگان آن را نیز اعلام کرد.

در این چالش از شرکت‌کنندگان خواسته شد ایده‌‏ی خود را که ممکن است راه ‏حل عالی بعدی برای تأمین آب تمیز، داروهای بهتر، صرفه‏ جویی در مصرف انرژی خورشیدی در سراسر جهان و … باشد، را برای این مرکز ارسال کنند.

شرکت‌‏کنندگان از مدارس مختلف ایالت کارولینای شمالی باید به کمک معلمانشان برای ارائه‌ی ایده‏‌ی خود با هدف استفاده از فناوری نانو برای دست‏یابی به یکی از اهداف توسعه‏‌ی پایدار، یک ارائه‏‌ی چند دقیقه‌‏ای در قالب یک ویدئو تهیه و ارسال می‏‌کردند.

داوری در دو سطح صورت گرفت: ابتدا مدارس پروژه‏‌ها را داوری  و یک تیم برنده را برای رقابت در سطح ایالت انتخاب کردند. در مسابقات سطح ایالتی، دانشمندان و مربیان علوم از مثلث تحقیقاتی شبکه فناوری نانو (RTNN) داوری را برعهده گرفتند و از میان تیم‌های شرکت ‏کننده 3 تیم برنده در مقاطع راهنمایی و دبیرستان را برگزیدند.

ارائه‌ها با این معیارها قضاوت شدند: کاربرد مطالب علمی، خلاقیت و نوآوری، کیفیت ارائه. پس از داوری برندگان چالش اعلام گردیدند. بیوستیل، نوآوری در کاشت مغز ساختگی و فیلتر آب عناوین مقام‌‏آور در مقطع دبیرستان؛ و فناوری نانو پرواز می‌کند، درختان مکانیکی و اشعه‌های نانو UV 500 عنوان طرح‏‌های مقام‏ آور در مقطع راهنمایی هستند و جوایز تیم‌ها نیز عبارتند از: رتبه‌‏ی اول 100 دلار، رتبه‌ی دوم 50 دلار و رتبه‏‌ی سوم 25 دلار.

منبع خبر: https://www.rtnn.ncsu.edu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *