به گزارش گروه مشاوره بوستون (BCG) در زندگی تجاری امروز، شرکت‏‌ها برای ایجاد نوآوری و یافتن ایده‌‏های جدید به فراتر از مرزهای خود نگاه می‌کنند.

امروزه نوآوری یک بازی خارجی است و در زندگی تجاری امروز، شرکت‏‌ها باید برای یافتن ایده‌‏های جدید به فراتر از مرزهای خود نگاه کنند. اما آن‏‌ها چگونه به این ایده‌‏ها دسترسی داشته باشند؟ همان‏طور که در خبر قبلی (بسترهای همکاری و اکوسیستم‌ها چگونه نوآوری را تغییر میدهند؟ بخش اول) اشاره شد، پلتفرم‌ها سبب می‌‏شوند که گروهی از افراد و سازمان‌ها گرد هم بیایند و اکوسیستم‌هایی ایجاد کنند که شرایط ارائه محصول یا خدمات را آسان و به پیشرفت حوزه جدید علم و فناوری کمک نمایند. بدین ترتیب دسترسی به ایده‏‌های نو برای شرکت‏‌ها با کمک اکوسیستم‌‏ها فراهم می‏‌شود. اما اکوسیستم‏‌ها ممکن است برای اهداف مختلف شکل بگیرند. در اینجا برخی از رایج‌‏ترین مواردی که مربوط به نوآوری است، آورده شده است:

ایجاد قابلیت‏‌ها:

بسیاری از اکوسیستم‌‏ها برای آوردن تخصص از سایر صنایع ایجاد شده‌‏اند. تحقیقات BCG نشان می‌دهد که 83% از اکوسیستم‏‌های دیجیتال شامل بیش از چهار مورد و 53% شامل بیش از شش شریک صنعتی هستند. برای مثال، یک تولیدکننده لوازم الکترونیکی خانگی ممکن است با تولیدکنندگان حسگر و دوربین، ارائه‌‏دهنده نرم‌افزار هوش مصنوعی و امکانات تحقیقاتی همکاری کند تا یک ربات خلاء پیشرفته را به بازار بیاورد. در گذشته خودروسازان، برای ورود به بازار جدید (مانند چین)، یک شرکت سرمایه‏‌گذاری مشترک یا اتحادیه‌‏ای با سازنده تجهیزات اصلی (OEM) تشکیل می‏‌دادند و یا با صدها تأمین‏‌کننده برای تأمین قطعات، قرارداد منعقد می‏‌کردند. این مشارکت‏‌های سنتی هنوز وجود دارد، اما امروزه یک شرکت خودروسازی معمولی اروپایی از اکوسیستم بیش از 30 شریک در پنج صنعت مختلف و چندین کشور استفاده می‏‌کند.

برای مثال، اکوسیستم هوشمند کاترپیلار (Caterpillar) شامل چهار نوع همکاری با تمرکز قوی بر ساختار معاملات انعطاف‏‌پذیر مانند مشارکت و سرمایه‏‌گذاری اقلیت، همراه با سرمایه‏‌گذاری مشترک و ادغام و تملک (M&A) است. کاترپیلار برای ارتقای فناوری پلتفرم صنعتی اینترنت اشیای اختصاصی خود مشارکت کرده و برای گسترش قابلیت‌‏های اتوماسیون، بهینه‌‏سازی و تجزیه‌ ‏و تحلیل پلتفرم، سرمایه‌‏گذاری‏‌های کوچکی انجام داده است. برای بیشتر شرکت‏‌ها، این نوع معاملات انعطاف‏پ‌ذیر به فرآیند متفاوتی نسبت به قراردادهای سنتی نیاز دارند، فرآیندی که سریع‌‏تر و نزدیک به تجارت است.

توسعه محصولات و خدمات جدید:

اکوسیستم می‏‌تواند به چندین بازیگر، راهی قدرتمند برای ایجاد جریان درآمد جدید از محصولات و خدمات ارائه دهد که آنها نمی‌‏توانند به‌ ‏تنهایی آن را توسعه دهند و به بازار عرضه کنند. برای مثال، اکوسیستم علی بابا طیف گسترده‌‏ای از خدمات را برای کاربران پلتفرم علی بابا ارائه می‏‌دهد: سفر، سرگرمی، بازی، امور مالی، حمل‏ و نقل و تجارت الکترونیکی. این ترکیب برگزیده، مجموعه وسیعی از داده‌‏ها را ایجاد می‌‏کند که علی بابا آن‏ها را به‌‏طور متمرکز جمع‌‏آوری و تجزیه ‏و تحلیل می‏‌کند. علی بابا با گرفتن اطلاعات از منابع متعدد، می‏‌تواند پیشنهادات شخصی با بالاترین اثرگذاری را برای کاربران تنظیم کند و ابزارهایی را ارائه دهد که به فروشندگان آنلاین خود کمک می‏کند تا مشاغل خود را توسعه دهند. نتایج به نوبه خود داده‌‏های بیشتری برای اکوسیستم ارائه می‏‌دهد.

در سال‏‌های اخیر، علی بابا این مدل را گسترش داده است تا خدمات Ant Financial (از زیرمجموعه‌‏های جداشده از Alipay) را به یک نیروی اصلی در فناوری مالی تبدیل کند. امروزه این شرکت با بیش از 520 میلیون کاربر با ارزش‏‌ترین شرکت فین تک در جهان است. آنت (Ant) با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی و داده‌‏های اکوسیستم علی بابا، مجموعه‌‏ای از خدمات مالی را به بازار تحت بانک ارائه می‏‌دهد. داده‌‏ها و قابلیت‏‌های تجزیه ‏و تحلیل علی بابا، آنت را قادر می‏‌سازد تا امتیازهای اعتباری را به افراد و مشاغل کوچک اختصاص دهد. در سال 2017، آنت دو طرح جدید را آغاز کرد: یک گزینه پرداخت که از فناوری تشخیص چهره استفاده می‏‌کند؛ و Ant Forest که از فناوری بازی‏‌های دیجیتالی استفاده می‏‌نماید تا کاربران بتوانند ردپای کربن خود را، که ناشی از برقی است که برای روشن کردن دستگاه‌ها یا شبکه‌های ارسال و دریافت و ذخیره‌‏سازی داده استفاده و سبب افزایش گازهای گلخانه‏‌ای و گرم شدن زمین می‌شود، ردیابی کنند. این خدمت در حال حاضر حدود 200 میلیون کاربر را جذب کرده است.

بسترهای همکاری و اکوسیستم‏‌ها چگونه نوآوری را تغییر می‌‏دهند؟ بخش دومجمع‌‏آوری و استفاده از داده‌‏ها:

اکوسیستم‏‌های داده نقشی اساسی در تعیین آینده رقابت، به‌‏ویژه در بسیاری از صنایع B2B ایفا خواهند کرد، زیرا شرکت‏‌ها را قادر می‏‌سازد تا کسب‏ و کار داده ایجاد کنند. چنین مشاغلی نه‏‌تنها به دلیل ایجاد جریان درآمد مکرر با سود بالا، بلکه به دلیل ایجاد مزیت رقابتی ارزشمند هستند. محصولات و خدمات جدید بر پایه داده، پیشنهادهای ارزشمندی را ارائه می‏‌دهد که فراتر از محصولات سخت‌‏افزاریِ سنتی یک شرکت است، روابط مشتری را عمیق‌‏تر می‏‌کند و موانع ورود دیگران را افزایش می‏‌دهد. آنها همچنین موقعیت‌‏های بسیار قابل دفاعی را ایجاد می‏‌کنند که ریشه در اقتصاد مقیاس و دامنه دارد، مشابه موقعیت‏‌هایی که براساس مالکیت معنوی (IP) یا اسرار تجاری ایجاد شده‌‏اند.

دسترسی به مالکیت معنوی:

تغییرات در بازار مالکیت معنوی فرصت‌‏های جدیدی را برای شرکت‏‌هایی که مدت طولانی در مالکیت معنوی هستند با شرکت‏‌های سنتی که ممکن است در این زمینه کوتاهی کنند، ایجاد می‏‌کند. برای مثال، بسیاری از شرکت‌‏های فناوری دارای مازاد مالکیت معنوی هستند، درحالی‏که شرکت‌‏های کالاهای صنعتی ممکن است با کمبود مواجه شوند. در دنیای اینترنت اشیاء، آن‌ها می‏‌توانند با یکدیگر همکاری کنند تا بازار کالاها و خدمات با حسگر و موقعیت مکانی را گسترش دهند. استراتژی مالکیت معنویِ کلاسیک هنوز پابرجاست، اما شرکت‎ها برای ایجاد مزیت رقابتی از راه مالکیت معنوی باید به یک بازی پیچیده‌‏تر و ظریف‌‏تر مسلط شوند.

ادغام کانال‏‏های فیزیکی و دیجیتال:

شرکت‏‌های B2B و B2C در حال یافتن روش‌‏های جدیدی برای ترکیب دنیای دیجیتال و دنیای فیزیکی با هدف ارائه خدمات جدید، تجربیات بیشتر مشتریان و در برخی موارد مدل‏‌های تجاری جدید هستند. آمازون (با خرید کل غذاها)، زیمنس (اینترنت اشیاء) و صنعت خودرو (خودروهای متصل و خودروهای خودران) نمونه‏‌هایی را ارائه می‏‌دهند. فرصت‌‏های نوظهور در تقاطع دنیای دیجیتال و فیزیکی به صاحبان فعلی این امکان را می‏‌دهد تا با تعریف پلتفرم‏‌ها و قوانین جدید نوآوری کنند و اکوسیستم‏‌های ارزشمندی بسازند.

پیشرفت فناوری‏‌های نوین:

شرکت‌‏هایی که در پیشرفت‌‏های اساسی علمی یا گسترش فناوری‏‌های جدید مانند محاسبات کوانتومی یا زیست‏‌شناسی ترکیبی سهیم هستند‏، ممکن است بخواهند اکوسیستم-گروه‌‏های نوظهور با فناوری عمیقِ گروه‏‌های کارآفرینان، استارت‏‌آپ‏‌ها، سرمایه‏‌گذاران، شرکای شرکتی و دانشگاهی و دیگران را که برای تحقیق و توسعه یک فناوری خاص متحد می‌‏شوند، کشف کنند. چنین فناوری‌‏هایی از نظر تأثیر مورد انتظار‏، در زمان رسیدن به بلوغ برای ورود به بازار و مقدار قابل توجه‌ی از سرمایه مورد نیاز برای ورود نوآوری‌‏ها به بازار، متفاوت هستند. اکوسیستم‌‏ها مدل جدیدی را نشان می‏‌دهند که بسیار روان‌‏تر و پویاتر از روش‌‏های مورد استفاده برای انجام تحقیق و توسعه فناوری در گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *