به گزارش گروه مشاوره بوستون (BCG) امروزه نوآوری می‏‌تواند در هر جایی ایجاد شود و این امر به کمک فناوری‏‌های روز دنیا میسر شده است.

در سال 2016 گروهی از پژوهشگران پزشکی فنلاندی در یک رقابت جهانی برای پیش‏‌بینی دقیق میزان بقای سرطان پروستات برنده شدند. از دیدگاه نوآوری، دو واقعیت برجسته در این اتفاق وجود دارد: اول، این مسابقه به صورت مجازی بود و میزبانی و مدیریت آن بر روی پلتفرمی بر پایه ابر بود که همکاری علمی را آسان می‏کند. دوم، قبل از شرکت در مسابقه، تیم برنده در تحقیقات سرطان فعال نبوده است.

این مثال یک نمونه بارز از دنیای گسترده نوآوری است و نشان می‏‌دهد امروزه نوآوری می‏‌تواند در هرکجا ایجاد شود و البته در خارج از محیط شرکت‌‏ها بیشتر خلق می‏‌شود. فناوری به رقابت کمک کرده و دسترسی به سخت‌‏افزارها، نرم‌‏افزارها و ابزارهای مورد نیاز برای توسعه ایده‌‏ها، مدل‏‌های تجاری جدید و ارتباط با افراد و سازمان‏‌های دیگر را آسان نموده است.

شرکت (BCG) شاهد افزایش چشم‏‌گیری در استفاده از مدل‏‌های مشارکتی مانند سرمایه‏‌گذاری شرکت‌‏های سرمایه‏‌گذاری خطرپذیر، مراکز رشد و شتاب‏‌دهنده‌‏ها بوده‏ است. بررسی نوآوری نشان داد که استفاده از مراکز رشد در بین «نوآوران قدرتمند» از 59 درصد در سال 2015 به 75 درصد در سال 2018 افزایش یافته است، که در این میان استفاده از مدل‏‌های مشارکتی در محیط دانشگاهی در مدت مشابه از 60 درصد به 81 درصد و در شرکت‌‏ها از 65 به 83 درصد افزایش یافته است.

استفاده روزافزون از پلتفرم‌‏هایی مانند سیناپس (Synapse)، که میزبان چالش سرطان پروستات بود، نوآوری را گسترده و مشارکتی‏ می‏‌کند. انواع مختلفی از پلتفرم‌‏ها وجود دارد، اما همه آنها یک هدف مشابه را دنبال می‌‏کنند: کاربران به پلتفرم‌‏ها دسترسی پیدا می‏‌کنند، زیرا ویژگی پلتفرم‌‏ها ارائه عرضه و تقاضا به یکدیگر است. آن‌ها هم‏چنین می‏‌توانند همکاری و توسعه ایده‌‏های جدید را آسان کنند. برای مثال، بسیاری از شرکت‌‏های باسابقه طولانی در فهرست شرکت‌‏های نوآور از پلتفرم‏‌هایی برای دسترسی به قابلیت‏‌ها و منابع مختلف داده استفاده می‏‌کنند.

بسترهای همکاری و اکوسیستم‌‏ها چگونه نوآوری را تغییر می‏‌دهندفناوری‏‌های دیجیتال، پلتفرم‏‌ها و اکوسیستم‌‏ها را ایجاد می‏‌کنند که سبب می‌‏شود افراد و سازمان‌‏ها، توانایی‏‌های جدید و ارائه محصول یا خدمات را خلق و به پیشرفت حوزه جدید علم و فناوری کمک کنند.

برخی از اکوسیستم‌‏ها نشان‏‌دهنده گسترش روش‌‏های سنتی سازماندهی و انجام تجارت هستند. آنها تمایل دارند توسط یک هماهنگ‌کننده، سایر شرکت‏‌کنندگان را به یکدیگر مرتبط و روابط بین آن‌ها را آسان کند. سایر اکوسیستم‏ها – از جمله بسیاری از آنها که در مرحله اولیه تحقیق و توسعه هستند – پویاتر، وابسته به هماهنگ‌‏کننده مرکزی و تعاملات چندجانبه بین شرکت‏‌کنندگان هستند.

عوامل مختلفی شرکت‏‌کنندگان در اکوسیستم را به هم متصل می‏‌کند. پول یکی از این عوامل است، اما دانش، داده‌‏ها، مهارت‌‏ها و جامعه می‏‌توانند به همان اندازه مهم باشند.
اکوسیستم‏‌ها ممکن است برای اهداف مختلف شکل بگیرند. در اینجا به برخی از رایج‌‏ترین مواردی که مربوط به نوآوری است، اشاره شده است:

  • ایجاد قابلیت‏ها
  • گسترش محصولات و خدمات جدید
  • جمع‏آوری و استفاده از داده‏ها
  • دسترسی به مالکیت فکری
  • ادغام کانال‏‏های فیزیکی و دیجیتال
  • پیشرفت فناوری‏های نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *