طی مطالعات صورت گرفته بر روی سیستم حفاری هدایت شونده، سیستم جدیدی از حفاری چاه‌ های جهت دار تحت عنوان سیستم فرماندهی فرعی برای RSS ارائه شد که تصمیمات هدایت‌دهی به صورت اتوماتیک از RSS با توجه به تجهیزات درون چاهی داده شده، انتخاب مته، برنامه چاه یا هدف را فراهم می‌سازد و همچنین از طریق سنسورها داده‌های حفاری به صورت آنی ثبت می‌شود و کارایی این نوع سیستم حفاری پس از استفاده در چندین عملیات میدانی، مورد تایید واقع شده است.

پارامترهای حفاری چاه‌ های جهت دار چیست؟

در حفاری چاه‌ های جهت دار پارامترهای فنی و اقتصادی سیستم RSS از ویژگی‌های منحصر به فرد آن است که شرکت‌های حفاری را به استفاده از آن تشویق می‌کند که از جمله این پارامترها می‌توان به کارکرد طولانی‌تر، کنترل بهتر، عدم وابستگی به انتخاب مته، ریسک پایین، علمکرد حفاری و سادگی استفاده اشاره کرد.

مشکلات حفاری چاه‌ های جهت دار چیست؟

با جمع‌آوری اطلاعات حفاری چاه‌ های جهت دار و افقی کشورمان و میادین مشترک بین ایران و کشور‌های همسایه و با مقایسه تجارب داخلی و خارجی می‌توان متوجه شد که مشکلات پیش آمده در حفاری چاه‌ های جهت دار نفت و گاز در ایران عمدتاً مشکلات ابتدایی و به دلیل نبود تجربه در بهره‌مندی از سیستم حفاری هدایت شونده است.

هر چند در حفاری‌های گزارش شده در خارج از کشور، پیچیدگی‌های بیشتری مانند زاویه بیش از 90 درجه، چاه‌های سه بعدی با تغییر مسیر فراوان و حفاری «سازند»‌های مختلف وجود داشته اما تعمیرات و آسیب دیدن سیستم RSS بسیار کم تر بوده است. البته قابل ذکر است که در این حفاری‌ها به صورت برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده و به دلیل کاهش میزان کار کرد و استهلاک سیستم RSS از ترکیب هم‌زمان موتور‌های درون چاهی و ابزار حفاری هدایت شونده (RSS) استفاده شده است.

مسلم آن است که در صورت استفاده از سیستم حفاری هدایت شونده (RSS) هزینه‌ها تا حدود قابل توجهی کاهش یافته و در مقابل نرخ حفاری افزایش می‌یابد و در نتیجه شاهد سود اقتصادی خواهیم بود.

طبق تجارب حفاری در ایران و خارج از کشور، احتمال شکست و آسیب دیدن سیستم RSS یا همان حفاری هدایت شونده درصد پایینی است. بنابراین از نظر فنی و اقتصادی پتانسیل بهره‌گیری از این سیستم در حفاری چاه‌های نفت و گاز در کشورمان وجود دارد زیرا حتی با در نظر گرفتن هزینه‌های تعمیرات RSS در مقایسه با موتورهای درون چاهی معمول، باز هم استفاده از این سیستم مقرون به صرفه است چرا که موجب کاهش زمان حفاری و در مقابل افزایش سرعت حفاری می‌شود.

حفاری چاه‌ های جهت دار

معرفی چالش طراحی، ساخت و بهره‌برداری تجهیز حفاری هدایت پذیر دورانی (RSS) و فناوری‌های وابسته

صنعت نفت و گاز به‎‌عنوان یکی از پرچمداران فعالیت‌های اقتصادی نقش پررنگی در پیشرفت و تعالی کشور دارد. جهت استحصال نفت و گاز از مخازن زیرزمینی، صنعت حفاری به عنوان نوک پیکان صنعت نفت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که یکی از مهمترین و تخصصی‌ترین خدمت از میان خدمات حفاری چاه‌های نفت و گاز، خدمات حفاری انحرافی/ افقی است که با تجهیز حفاری هدایت پذیر دورانی (RSS) انجام می‌شود.

در همین راستا معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و شرکت ملی نفت ایران به منظور ارتقاء تاب‌آوري ملی و رقابت‌پذيری بين‌المللی و كاهش ارزبری و وابستگی صنعت حفاری و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت زيست‌بوم فناوري و نوآوری، چالشی با عنوان ” طراحی، ساخت و بهره‌برداری تجهیز حفاری هدایت پذیر دورانی (RSS) و فناوری‌های وابسته” را مطرح نموده و از طرح‌های فناورانه و نوآورانه در این زمینه حمایت می‌نمایند.

بدین منظور اینوتن از نخبگان، صاحبان ایده و شرکت‌های دانش بنیان و فناور کشور دعوت می‌نماید تا طرح‌های خود را با توجه به رویکردهای پیشنهادی ذکر شده از طریق بخش ثبت نام در صفحه چالش ارسال نمایند.

مشاهده چالش طراحی، ساخت و بهره‌برداری تجهیز حفاری هدایت پذیر دورانی (RSS) و فناوری‌های وابسته

نظر شما درباره انواع، پارامتر و مشکلات حفاری چاه‌ های جهت دار چیست؟ در صورتی که نظری درباره این موضوع دارید، خوشحال میشویم آن را با در میان بگذارید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید صفحه اینستاگرام اینوتن را دنبال کنید تا از اطلاع رسانی آخرین چالش‌های در حال ثبت نام باخبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *