جلسه داوری چالش طراحی و ساخت مته‌ های حفاری الماسه (PDC)

جلسه داوری چالش طراحی و ساخت مته‌ های حفاری الماسه در تاریخ ۱۲ تیر ۱۴۰۳، از ساعت ۹ الی ۱۷ در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با حضور آقایان قلی‌پور از شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، افشاریان و حیدری‌زاده از شرکت نفت پاسارگاد، ارغوانی از دانشگاه صنعتی شریف، قربانی و فرزان از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، هادی حسینی و خانم روحانی از برنامه چالش‌های فناورانه و نوآورانه شبکه تبادل فناوری برگزار گردید.

تیم‌های فناور هرکدام به مدت ۱ ساعت زمان در اختیار داشتند تا طرح پیشنهادی خود را ارائه کنند. یکی از فناورها از ادامه این فرایند انصراف داد که در نهایت ۶ تیم در جلسه داوری حضور داشتند. تیم‌های فناور از لحاظ فنی، تولیدی و اقتصادی، استانداردهای بین‌المللی و پتانسیل تیم مورد ارزیابی قرار گرفتند. در پایان ارزیابی‌ها در جلسه داوری چالش طراحی و ساخت مته‌ های حفاری الماسه (PDC) مقرر گردید همکاری با ۲ تیم ادامه یابد.

جلسه داوری چالش طراحی و ساخت مته‌های حفاری الماسه (PDC)

جلسه داوری چالش طراحی و ساخت مته‌ های حفاری الماسه (PDC)

معرفی چالش طراحی و ساخت مته‌ های حفاری الماسه (PDC)

صنعت نفت و گاز به‎‌عنوان یکی از پرچمداران فعالیت‌های اقتصادی نقش پررنگی در پیشرفت و تعالی کشور دارد. جهت استحصال نفت و گاز از مخازن زیرزمینی، صنعت حفاری به عنوان نوک پیکان صنعت نفت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، یکی از مهمترین و تخصصی‌ترین ابزار مورد استفاده در بخش حفاری، مته‌های حفاری الماسی است.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و شرکت ملی نفت ایران به‌منظور ارتقاء تاب‌آوری ملی، رقابت‌پذیری بین‌المللی، کاهش ارزبری و وابستگی صنعت حفاری و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت زیست‌بوم فناوری و نوآوری، چالشی با عنوان “چالش طراحی و ساخت مته‌ های حفاری الماسه” (PDC) را مطرح نموده و از طرح‌های فناورانه و نوآورانه در این زمینه حمایت می‌نمایند.

معرفی مته‌ های حفاری الماسه (PDC)

مته به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارها در صنعت حفاری، نقشی حیاتی در اکتشاف و استخراج نفت و گاز ایفا می‌کند. مته‌ها با استفاده از مکانیزم‌های مختلف از جمله چرخش، ضربه و سایش قادر به شکستن سنگ‌ها و نفوذ به اعماق زمین هستند. این امر حفاری چاه‌های عمیق را که برای دسترسی به مخازن نفت و گاز ضروری است، امکان‌پذیر می‌کند.

همچنین، مته‌ها با برش و حفاری سنگ‌ها، مسیری را برای عبور لوله‌های حفاری و تجهیزات جانبی ایجاد می‌کنند. مته‌ها در انواع مختلف با طراحی‌ها و جنس‌های گوناگون ساخته می‌شوند. انتخاب نوع مته مناسب به نوع سنگ و شرایط حفاری بستگی دارد. شایان ذکر است راندمان و سرعت حفاری تا حد زیادی به نوع مته و جنس آن بستگی دارد.

مته‌های باکیفیت بالا می‌توانند سرعت حفاری را افزایش داده و در نتیجه در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنند و در برابر سایش و ضربه‌های وارده در حین حفاری مقاوم باشند. بنابراین انتخاب و استفاده صحیح از مته مناسب می‌تواند به‌طور قابل توجهی در ایمنی و مسائل زیست‌محیطی عملیات حفاری تأثیرگذار باشد.

در نهایت می‌توان گفت مته به‌عنوان قلب تپنده صنعت حفاری، نقشی حیاتی در اکتشاف و استخراج نفت و گاز ایفا می‌کند. انتخاب و استفاده صحیح از مته مناسب، می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر سرعت، کیفیت، ایمنی و مسائل زیست‌محیطی عملیات حفاری تأثیرگذار باشد. به همین دلیل، صنعت نفت همواره در تلاش است تا با نوآوری و پیشرفت، مته‌هایی با کارایی و راندمان هرچه بیشتر به بازار عرضه کند.

چالش طراحی و ساخت مته‌ های حفاری الماسه (PDC)

داوری چالش طراحی و ساخت مته‌ های حفاری الماسه (PDC)

نظر شما درباره جلسه داوری چالش طراحی و ساخت مته‌ های حفاری الماسه (PDC) چیست؟ در صورتی که نظری درباره جلسه داوری چالش طراحی و ساخت مته‌ های حفاری الماسه (PDC) دارید، خوشحال میشویم آن را از بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید صفحه اینستاگرام اینوتن را دنبال کنید تا از اطلاع رسانی آخرین چالش‌های در حال ثبت نام باخبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *