شبکه نوآوری یک ساختار سازمانی است که شرکت‏‌ها با آن نوآوری تجاری را سریع‏‌تر و کارآمدتر پیاده‏‌سازی می‌کنند. شبکه‏‌های نوآوری درون شرکت‌ها یا در بین آن‏‌ها وجود دارد. شبکه نوآوری (Innovation network) یک ساختار سازمانی است که شرکت‏‌ها با آن نوآوری تجاری را سریع‌‏تر و کارآمدتر پیاده‏ سازی می‏‌کنند. شبکه‏‌های نوآوری درون شرکت‏‌ها یا در بین آن‏‌ها وجود دارند و از بهبود مستمر، مدیریت ایده و مدیریت نوآوری یک شرکت پشتیبانی می‏‌کنند. آن‏ها روند نوآوری را تقویت می‏‌کنند و بخشی جدایی‌‏ناپذیر از فرهنگ نوآوری هستند. همچنین شبکه‏‌های نوآوری نقش به‏ سزایی در دیجیتالی شدن دنیای فناوری دارند.

یکی از مزایای شبکه نوآوری، امکان ایجاد دیدگاه‏‌های مختلف در توسعه یک نوآوری است. همچنین شبکه نوآوری منابع لازم به ‏سرعت در اختیار قرار می‏‌دهد و کشفیات جدید را سریع‌‏تر به یک شرکت یا سازمان منتقل می‏‌کند.

پیاده‏‌سازی شبکه نوآوری سه مزیت عمده دارد:

  • افزایش تنوع ایده‌‏ها: دیدگاه‌‏های مختلف بر ایجاد ایده و ارزیابی آن تأثیر می‏‌گذارد. برای مثال بازاریابی، تولید، فروش و توسعه در یک شبکه نوآوری نمایان می‏‌شود و ایده‌‏هایی را ایجاد می‌‏کند که از همه این دیدگاه‌ها الهام می‏‌گیرد. برای نمونه، اگر یک شبکه نوآوری به کمک متخصصان یا مشتریان خارج از مجموعه گسترش یابد، این امر به غلبه بر اصطلاح «blinkered view» کمک می‏‌کند. این اصطلاح اشاره به دیدگاه، نگرش یا رویکردهای محدود در داخل برخی شرکت‏‌ها دارد که نظرات دیگران را در نظر نمی‌گیرد.

مزایای کارایی: برای مثال شبکه‏‌های نوآوری را می‏‌توان برای مقابله با چالش‌های نوآوری کنونی سریع راه ‏اندازی کرد. اعضای یک شبکه نوآوری اغلب نقش خود را در شبکه به موازات کارکرد واقعی خود در شرکت ایفا می‏‌کنند. مثلاً آن‌ها دانش ویژه خود را در مورد روش‏‌ها به ‏کار می‏‌گیرند، به عنوان مربی نوآوری عمل می‏‌کنند یا دارای تخصص فنی خاصی هستند. همه اعضای شبکه‏‌های نوآوری پیوسته روی پروژه‏‌های نوآوری کار نمی‏‌کنند. اما آن‌ها یک حلقه حمایتی در اطراف تیم‏‌ها تشکیل می‌‏دهند. این امر سرعت توسعه و اجرای نوآوری‌ها را افزایش می‌دهد. شبکه‌های نوآوری، فرهنگ نوآوری را ترویج می‌‏کنند: دانش و روندهای فعلی توسط اعضای شبکه‌های نوآوری به یک شرکت معرفی می‏‌شود. بنابراین نوآوری به شکل عمیق‌تری در یک سازمان تجلی می‌یابد. ایجاد یک یا چند شبکه نوآوری تأثیر مثبت بر قابلیت‏‌های نوآورانه شرکت‏‌ها دارد. شبکه‏‌های نوآورانه توانایی شرکت‌‏ها را برای عمل با همه توان افزایش می‏‌دهد، به عنوان مثال برای اجرای کارآمد در شرایط موجود و همچنین توسعه ایده‏‌های جدید که اصطلاح علمی آن «ambitextry» می‌‏باشد.

شبکه نوآوریشبکه‏‌های نوآوری را می‌‏توان در درون شرکت‌ها یا با مشارکت گروه‌‏های خارج از شرکت‏‌ها ایجاد کرد. به شبکه‌‏های نوآوری که با مشارکت افراد خارج از شرکت ایجاد می‌شوند، نوآوری و همکاری باز می‏‌گویند. نحوه ایجاد شبکه‏‌های نوآوری به شرح زیر است:

  • یافتن نوآوران: شبکه‏‌های نوآوری به تعهد افرادی بستگی دارد که این شبکه‏‌ها را در دراز مدت ایجاد و نگهداری می‏‌کنند. در شرکت یا سازمان خود به دنبال افرادی باشید که از ایجاد و نگهداری شبکه لذت می‏‌برند.
  • کوچک شروع کنید: برای مثال، با یک کارگاه نوآوری یا یک رویداد داخلی در این زمینه شروع کنید. دعوت‏نامه را برای همه کسانی که به‏ طور بالقوه به ایده‏‌ها و نوآوری‏‌ها علاقه ‏مند هستند، ارسال کنید. رویدادها همچنین می‏‌توانند دوره‏‌های آموزشی در زمینه‏‌های مختلف مثلاً در مورد روش‏‌های نوآوری باشند. تجربه نشان داده است که شرکت‏‌کنندگان در چنین فعالیت‌‏هایی به سرعت مشتاق یک شبکه نوآوری می‏‌شوند.
  • به طور منظم به شبکه نوآوری خود اطلاع دهید: برای مثال، یک خبرنامه دو هفته‌ای یا ماهانه راه‏ اندازی کنید که در آن سه تا چهار روند مهم برای شرکت یا صنعت خود را شرح دهید. اعضا را درگیر کنید: سؤال بپرسید و بازخوردها را دریافت کنید. فعال‏سازی منظم اعضای شبکه نوآوریِ شما، تضمین می‏‌کند که این شبکه همچنان پویا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *