اکوسیستمها محیطهای پویایی هستند و قوانین متفاوتی برای تشکیل دارند. در این خبر برخی از این قوانین را مطالعه میکنیم.
یک اکوسیستم اغلب متفاوت از سایر انواع مشارکتهای تجاری و بهگونهای عمل میکند که میتواند برای شرکتهای بزرگ بیگانه باشد. از آنجا که اکوسیستمها محیطهای پویایی هستند که تمایل دارند حاوی تعداد زیادی از موجودیتهای مختلف باشند، منابع نفوذ متعددی دارند و هیچ یک از طرفین بهطور کامل جهتگیری آنها را کنترل نمیکند. آنها با چندین ارز معامله میکنند که همه آنها مالی نیستند و برای ایجاد ارزش از طریق همکاری وجود دارند. هنگامی که اکوسیستم برنده میشود، هریک از شرکتکنندگان نیز برنده میشوند. بدین ترتیب آنها تکامل مییابند و با گذشت زمان اعضا و مأموریتهای جدیدی را بهدست میآورند.
شرکتهایی که قصد دارند یک اکوسیستم جدید را سازماندهی کنند یا به سیستم موجود بپیوندند، باید چندین مرحله را برای آماده سازی خود طی کنند:
- اطمینان حاصل کنید که یک استراتژی نوآورانه واضح دارید که حوزههای نوآوری را مشخص میکند که بر آنها تمرکز خواهید کرد.
- براساس استراتژی نوآوری خود، استراتژی اکوسیستم را آشکارا بیان کنید: چه ارزشی را میخواهید از یک اکوسیستم بهدست آورید، و چهچیزی باید در اکوسیستم برای حمایت از اهداف نوآوری گستردهتر خود به دست آورید.
- انواع بازیگرانی را که با آنها تعامل دارید، مشخص کنید. اینها ممکن است به فراتر از انتخابهای آشکار مانند شرکتهای دیگر صنایع (غیر مرتبط)، دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی، استارتآپها و سرمایهگذاران خطرپذیر و غیره گسترش یابد.
- به این فکر کنید که چگونه میتوانید اکوسیستم را، به غیر از افزایش ارزش تنها برای شرکت خود، بزرگ کنید. در نظر بگیرید که چگونه اکوسیستم بهطور کلی ارزش ایجاد میکند و شرکتکنندگان چگونه این ارزش را به اشتراک میگذارند.
- به مکانهای داغ نوآوریهای فعلی در سراسر جهان برای دامنههایی که مورد هدف آنها هستید، توجه کنید. ایالات متحده و چین قطب اصلی بسیاری از زمینههای تحقیق و توسعه فناوری جدید هستند، اما بسیاری از کشورهای دیگر در زمینههای خاصی فعال هستند و مراکز عالی را توسعه میدهند.
- انواع روابطی را که پایه و اساس اکوسیستم را فراهم میکند، تعیین کنید و در مورد ماهیت مشارکت خود تصمیم بگیرید. برای مثال، آیا شما مجموعهای از سرمایهگذاریهای غیرعادی یا سرمایهگذاری و همکاریهای فعال را پیشبینی میکنید؟ آیا دسترسی به دادهها مهمتر از بازده مالی است؟
- وسایل نقلیه نوآوری خود (از جمله مکانهای جغرافیایی، الگوهای جستجو، راهنمایی و بودجه) را مطابق با پاسخ به سؤالات قبلی تنظیم و مدیریت کنید.
- اهداف واضحی را تعیین کنید، دستاوردها را بهطور منظم مرور کنید و از تعدیل استراتژی اکوسیستم خود براساس نتایج دنیای واقعی نترسید.
استفاده از پلتفرمها و اکوسیستمها بدون شک گسترش خواهد یافت، زیرا شرکتهای بیشتری هر دو نوع را آزمایش میکنند و موارد استفاده موفقتری را توسعه میدهند. پیشرفت بیوقفه فناوری نیز نقش خواهد داشت. هرچه فناوری پیچیدهتر باشد، تخصص محدودتر میشود و احتمال اینکه شرکتها برای استفاده از آخرین پیشرفتها باید در خارج از سازمانهای خود به دنبال مهارت باشند، بیشتر خواهد بود. به عبارت دیگر دستیابی به جدیدترین علوم یک موضوع است و آوردن آن علم به داخل شرکتها و ادغام آن با برنامهها و فرآیندهای موجود، موضوع دیگری است. دومین مورد همچنان جایی است که بیشتر شرکتها با بزرگترین چالشهای خود در آنجا مواجه خواهند شد.