شبکه نوآوری یک ساختار سازمانی است که شرکتها با آن نوآوری تجاری را سریعتر و کارآمدتر پیادهسازی میکنند. شبکههای نوآوری درون شرکتها یا در بین آنها وجود دارد. شبکه نوآوری (Innovation network) یک ساختار سازمانی است که شرکتها با آن نوآوری تجاری را سریعتر و کارآمدتر پیاده سازی میکنند. شبکههای نوآوری درون شرکتها یا در بین آنها وجود دارند و از بهبود مستمر، مدیریت ایده و مدیریت نوآوری یک شرکت پشتیبانی میکنند. آنها روند نوآوری را تقویت میکنند و بخشی جداییناپذیر از فرهنگ نوآوری هستند. همچنین شبکههای نوآوری نقش به سزایی در دیجیتالی شدن دنیای فناوری دارند.
یکی از مزایای شبکه نوآوری، امکان ایجاد دیدگاههای مختلف در توسعه یک نوآوری است. همچنین شبکه نوآوری منابع لازم به سرعت در اختیار قرار میدهد و کشفیات جدید را سریعتر به یک شرکت یا سازمان منتقل میکند.
پیادهسازی شبکه نوآوری سه مزیت عمده دارد:
- افزایش تنوع ایدهها: دیدگاههای مختلف بر ایجاد ایده و ارزیابی آن تأثیر میگذارد. برای مثال بازاریابی، تولید، فروش و توسعه در یک شبکه نوآوری نمایان میشود و ایدههایی را ایجاد میکند که از همه این دیدگاهها الهام میگیرد. برای نمونه، اگر یک شبکه نوآوری به کمک متخصصان یا مشتریان خارج از مجموعه گسترش یابد، این امر به غلبه بر اصطلاح «blinkered view» کمک میکند. این اصطلاح اشاره به دیدگاه، نگرش یا رویکردهای محدود در داخل برخی شرکتها دارد که نظرات دیگران را در نظر نمیگیرد.
مزایای کارایی: برای مثال شبکههای نوآوری را میتوان برای مقابله با چالشهای نوآوری کنونی سریع راه اندازی کرد. اعضای یک شبکه نوآوری اغلب نقش خود را در شبکه به موازات کارکرد واقعی خود در شرکت ایفا میکنند. مثلاً آنها دانش ویژه خود را در مورد روشها به کار میگیرند، به عنوان مربی نوآوری عمل میکنند یا دارای تخصص فنی خاصی هستند. همه اعضای شبکههای نوآوری پیوسته روی پروژههای نوآوری کار نمیکنند. اما آنها یک حلقه حمایتی در اطراف تیمها تشکیل میدهند. این امر سرعت توسعه و اجرای نوآوریها را افزایش میدهد. شبکههای نوآوری، فرهنگ نوآوری را ترویج میکنند: دانش و روندهای فعلی توسط اعضای شبکههای نوآوری به یک شرکت معرفی میشود. بنابراین نوآوری به شکل عمیقتری در یک سازمان تجلی مییابد. ایجاد یک یا چند شبکه نوآوری تأثیر مثبت بر قابلیتهای نوآورانه شرکتها دارد. شبکههای نوآورانه توانایی شرکتها را برای عمل با همه توان افزایش میدهد، به عنوان مثال برای اجرای کارآمد در شرایط موجود و همچنین توسعه ایدههای جدید که اصطلاح علمی آن «ambitextry» میباشد.
شبکههای نوآوری را میتوان در درون شرکتها یا با مشارکت گروههای خارج از شرکتها ایجاد کرد. به شبکههای نوآوری که با مشارکت افراد خارج از شرکت ایجاد میشوند، نوآوری و همکاری باز میگویند. نحوه ایجاد شبکههای نوآوری به شرح زیر است:
- یافتن نوآوران: شبکههای نوآوری به تعهد افرادی بستگی دارد که این شبکهها را در دراز مدت ایجاد و نگهداری میکنند. در شرکت یا سازمان خود به دنبال افرادی باشید که از ایجاد و نگهداری شبکه لذت میبرند.
- کوچک شروع کنید: برای مثال، با یک کارگاه نوآوری یا یک رویداد داخلی در این زمینه شروع کنید. دعوتنامه را برای همه کسانی که به طور بالقوه به ایدهها و نوآوریها علاقه مند هستند، ارسال کنید. رویدادها همچنین میتوانند دورههای آموزشی در زمینههای مختلف مثلاً در مورد روشهای نوآوری باشند. تجربه نشان داده است که شرکتکنندگان در چنین فعالیتهایی به سرعت مشتاق یک شبکه نوآوری میشوند.
- به طور منظم به شبکه نوآوری خود اطلاع دهید: برای مثال، یک خبرنامه دو هفتهای یا ماهانه راه اندازی کنید که در آن سه تا چهار روند مهم برای شرکت یا صنعت خود را شرح دهید. اعضا را درگیر کنید: سؤال بپرسید و بازخوردها را دریافت کنید. فعالسازی منظم اعضای شبکه نوآوریِ شما، تضمین میکند که این شبکه همچنان پویا است.