جلسه داوری چالش ساخت جاذب فعال

جلسه داوری چالش ساخت جاذب فعال مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی (ANG) در تاریخ 31 خرداد ماه 1402 برگزار گردید. در این جلسه، داوری اولیه طرح‌های دریافتی چالش ساخت جاذب فعال جهت استفاده در مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی به روش جذبی (ANG) با حضور کارشناسان شتاب‌دهنده آمپر بعنوان نماینده متقاضی برگزار گردید. در جلسه داوری چالش ساخت جاذب فعال با حضور 4 داور فنی از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و برنامه چالش‌های فناوری و نوآوری 7 تیم مورد ارزیابی قرار گرفتند که نتایج مرحله بعدی به اطلاع تیم‌های شرکت کننده خواهید رسید.

جلسه داوری چالش ساخت جاذب فعال

جلسه داوری چالش ساخت جاذب فعال

جلسه داوری چالش ساخت جاذب فعال مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی (ANG)

جلسه داوری چالش ساخت جاذب فعال مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی (ANG)

هدف اصلی این چالش سنتز، مشخصه یابی و آزمونهای عملکردی و نهایی جهت تولید کربن فعال به منظور استفاده در مخازن ANG است. منبع تامین ماده اولیه جهت تولید کربن فعال باید برای تولید در مقیاس بالا، مناسب باشد. همچنین روش سنتز انتخاب شده باید قابلیت تعمیم داشته و مقیاس پذیر باشد. میزان جذب گاز باید به هدف تعیین شده توسط سازمان انرژی آمریکا نزدیک باشد و در دماهای مختلف میزان کمترین و بیشترین ظرفیت محاسبه گردد.

حمایت‌‌های چالش ساخت جاذب فعال مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی (ANG) عبارتند از:

  • ۳۰۰ میلیون ریال جایزه نفر اول
  • ۱۰۰ میلیون ریال گرنت تولید نمونه محصول
  • ۱۰۰ میلیون ریال گرنت آزمایشگاهی
  • حمایت از توسعه و تجاری‌سازی محصول
  • به همرسانی فناوران برتر و متقاضی محصول
  • مشاوره به تیم های برتر جهت اخذ مجوز دانش بنیان
جلسه داوری چالش ساخت جاذب فعال مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی (ANG)

جلسه داوری چالش ساخت جاذب فعال مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی (ANG)

معرفی چالش ساخت جاذب فعال جهت استفاده در مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی به روش جذبی (ANG)

سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ و گازوئیل مهم‌ترین منابع انرژی مورد استفاده هستند که بخش زیادی از انرژی مورد نیاز در جهان را تامین می‌کنند. اما تجدیدناپذیر بودن این منابع، هزینه بالا و آلودگی زیادی که برای محیط زیست به همراه دارند، سبب شده است که منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک مورد توجه قرار گیرند. گاز طبیعی جایگاه ویژه‌ای در این بررسی‌ها به خود اختصاص داده است و به طور گسترده در نیروگاه‌ها، صنایع مختلف از جمله صنایع خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین استفاده از آن به عنوان سوخت خودروها در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است.

ايران به علت دارا بودن 28/08 تریلیون متر مکعب گاز و رتبه اول ذخاير گازی جهان، می‌تواند از گاز طبیعی به عنوان يک منبع انرژی مهم و سوخت جايگزين در وسايل نقلیه استفاده کند و از مزایای آن بهرهمند ‌گردد. استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت جایگزین در وسایل نقلیه مزایای اقتصادی، عملیاتی و زیست محیطی بسیاری دارد. امروزه تکنولوژی ذخیره سازی گاز به روش جذبی (ANG) و به عنوان جایگزین (CNG)، دارای مزایای متعدد و کاربردهای مختلف صنعتی و غیر صنعتی به ویژه در ناوگان خودروهای دوگانه سوز است و در کشورهای مختلف جهان تجربه موفقی را به همراه داشته است.

در این تکنولوژی، ذخیره سازی و استفاده مجدد گاز با عملیات جذب و واجذب سطحی انجام پذیر است و جاذب سطحی نقش تعیین کننده‌ای بر عهده داشته بطوری‌که کربن‌های فعال شده با هندسه مناسب و توزیع یکنواخت اندازه حفره‌ها با ابعاد نانو و مساحت سطح بالا، میبایست حداکثر ظرفیت جذب را ارائه نمایند.بنابراین افزایش ذخیره گاز در جاذب های کربنی در فشار پایین، می‌تواند در راستای دستیابی به این تکنولوژی بسیار حائز اهمیت باشد و مخازن ذخیره سازی به هر اندازه در هر قسمت از خودرو قرار گیرد.

مشاهده چالش ساخت جاذب فعال جهت استفاده در مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی به روش جذبی (ANG)

نظر شما درباره جلسه داوری چالش ساخت جاذب فعال مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی (ANG) چیست؟ در صورتی که نظری درباره این موضوع دارید، خوشحال میشویم آن را با در میان بگذارید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید صفحه اینستاگرام اینوتن را دنبال کنید تا از اطلاع رسانی آخرین چالش‌های در حال ثبت نام باخبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *