چالش ساخت کفپوش غیر پارچه ای داخلی هواپیما
امروزه به دلیل هزینههای زیاد خرید اقلام خارجی و عدم وجود محصول مشابه داخلی که بتواند استانداردهای هوایی را برآورده کند، تامین این دسته از کالاها با مشکلات فراوانی روبرو است. از جمله این کالاها، کفپوش داخل کابین هواپیما میباشد که امروزه به طور گستردهای مورد استفاده قرار میگیرد. برای این کاربرد معمولا از انواع کفپوشهای ترموپلاست و از ماده پیویسی استفاده میشود. همچنین پیشرفتهای اخیر در حوزه فناوری نانو طی چند دهه اخیر، جامعه جهانی را برآن داشته که از ویژگیهای منحصر به فرد و سودمند آن برای غلبه بر مشکل تامین کفپوش غیرپارچهای داخلی هواپیما استفاده نمایند. این چالش فراخوانی برای ارائه راهکارها، ایدهها و در صورت امکان خلاقیت در بهکارگیری مواد جهت تولید کفپوش غیرپارچه ای داخلی هواپیما با کیفیت قابل رقابت در سطح جهانی می باشد.
کفپوش یا پوشش کف، اصطلاحی است برای توصیف عمومی هر مادهای که روی بستر سازه کف برای ایجاد سطحی مناسب برای راه رفتن استفاده می شود. محصولات کفپوش هواپیما به طور خاص برای بازار هواپیمایی و جهت کاربردهای پوششی کف هواپیما باید ساخته شوند. بطور کلی طبقه زیرین یک سطح ممکن است به گونهای ساخته شود که بدون هیچ گونه کار اضافی قابل استفاده باشد. اما از نظر جلوه بهتر است از کفپوشها استفاده شود. انتخاب مواد کفپوش برای پوشش کف تحت تأثیر عواملی مانند هزینه، استقامت، عایق صدا، راحتی و تمیز کردن است. از رایجترین انواع کفپوش کابین هواپیما، میتوان به کفپوشهای وینیل اشاره کرد که دو نوع هستند: وینیل جامد (محصولی با وینیل با محتوای چسب بالاتر از 34٪) و ترکیب وینیل (محصولی با محتوای وینیل یا چسب کمتر از 34٪). کفپوش وینیل در سه شکل کامپوزیت همگن، منبتکاری شده و لایهای تولید میشود. این نوع کفپوش وینیل از نظر فرایند تولید و محتوای آن متفاوت است و از نظر میزان وینیل (پلی وینیل کلراید) از 11٪ تا 55٪ متفاوت است. محصولات کفپوش انعطافپذیر مانند PVC و پلی پروپیلن در کاربردهای خاص دیگر مانند کف تریلر و کف گاراژ محبوبیت بیشتری دارند. محل های کاربری احتمالی این کفپوش در داخل هواپیما عبارتند از:
- کف محل ورودیهای هواپیما
- کف محل آماده سازی غذای مسافران در هواپیما (گالیها)
- کف راهروهای هواپیما
- کف سرویسهای بهداشتی هواپیما
- کف دالانهای مسافری خاص موسوم به «جت وی» کشیده شده از سالن انتظار تا پای هواپیما
هدف اصلی این چالش ارایه راهکارهای نوآورانه و بدیع در خصوص به کارگیری نانوفناوری به منظور ساخت محصولات کفپوش هواپیما است. نمونه خارجی رایج این کفپوش که در حال حاضر مورد استفاده قرار میگیرد، دو گرید AerMat®9000 و AerMat®9500B تولیدی شرکت آمریکایی Schneller هستند که تصویر آنها در ادامه قابل مشاهده است. در کنار این شرکتهای دیگری نیز در اروپا و آسیا به تولید این کفپوشها مشغولند که Gerflor (فرانسه)، ACM (آلمان) و Melchers (چین) از جمله آنها هستند.
رویکرد پیشنهادی در این چالش، بهرهگیری از فناوری نانو و استفاده از مواد اولیه بومی کشور در ساخت کفپوش غیر پارچهای داخلی هواپیما است. تا حداقل میزان وابستگی به واردات را در پی داشته باشد و همچنین امکان تولید انبوه این محصول در داخل کشور با برنامهریزی مشخص و مدون در مقیاس صنعتی و نیمهصنعتی فراهم گردد. درباره جنس محدودیتی وجود ندارد اما معمولا نمونههای خارجی از پلی وینیل کلراید (PVC) برای تولید این محصول استفاده میکنند. برای بهدست آوردن مشخصات سوختن و پارامترهای اصلی آن از قبیل میزان سوختگی، طول سوختگی و زمان خودخاموشی مواد، میتوان از روشهای آزمایشی تعریف شده در استاندارد پروازی FFA (نسخه 453) استفاده کرد. همچنین با استفاده از دستگاه تست پانل تابشی نیز یک شاخص انتشار شعله و عامل دود نیز بهدست میآید.
- راهکارها و طرح های ارایه شده باید کاملا شفاف و روشن باشند.
- گزارشها و آنالیزهای ارائه شده باید از مراجع معتبر و براساس استانداردهای مورد قبول بهدست آمده باشند.
- تفسیر و شرح نتایج براساس اصول علمی و بر پایه مستندات انجام شده باشد.
- در صورت نیاز و تشخیص کلیه مراحل انجام کار قابلبازدید و ارزیابی باشد.
- استفاده از روشهای پر هزینه و بدون توجیه اقتصادی قابل قبول نیست.
- موارد زیر باید به صورت کمی در طرح پیشنهاد شده و کمتر از ۵ درصد با مشخصات فنی ارائه شده در بخش قبل اختلاف داشته باشند:
- استحکام فشاری کافی برای تحمل بارهای متحرک و ساکن
- مقاومت شیمیایی عالی در برابر مایعات خورنده نظیر اسکایدرول
- مقاومت سایشی بالا
- ایمنی و مقاومت لغزشی
- کنترل الکتریسته ساکن (ESD Control)
- وزن کم و سبکی
بهطور کلی، محصولات کفپوش هواپیمای نامناسب در برآوردن شرایط فنی و مالی شرکنهایی هوایی غیرقابل قبول خواهند بود.
- روشهایی که در آنها، پارامترهای بیان شده در مشخصات فنی مندرج در بخش الزامات فنی اختلاف زیادی با نمونه خارجی داشته باشد (بیش از ۵ درصد)
- قیمت تمامشده محصول کفپوش هواپیما در مقیاس صنعتی، بیشتر از نمونه خارجی باشد.
- استفاده از تکنیک یا موادی که بسیار به سختی قابل تهیه، خرید و یا ساخت هستند.
1. ثبت نام در سایت و ارسال طرح
2. ارزیابی طرحها و داوری مرحله اول
3. ساخت نمونه اولیه و تکمیل مستندات
4. داوری نهایی و اعلام طرح برتر
حمایت ها
- ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی برای تیم اول+ ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی برای تیم دوم
- ۸۰ میلیون ریال گرنت تولید نمونه محصول+ ۸۰ میلیون ریال گرنت آزمایشگاهی
- حمایت در راستای تجاریسازی و توسعه محصول توسط شبکه تبادل فناوری